دکتر آرش شرافت وزیری

آسیب‌های مزمن اندام فوقانی در دوچرخه سواران

آسیب‌های مزمن اندام فوقانی در دوچرخه سواران

آسیب عصب‌های مدین و اولنار در دوچرخه ‌سواران شایع است و احتمالاً به دنبال فشار، کشش و لرزش مداوم این عصب‌ها در مچ دست ایجاد می‌شود. آسیب عصب اولنار(فلج دوچرخه‌سواران) که یکی از موارد آسیب‌های مزمن اندام فوقانی در دوچرخه سواران است، در ٪۳۵-۱۹ این ورزشکاران دیده می‌شود و علائم متداول آن درد، بی‌حسی و خواب‌رفتگی انگشتان کوچک و حلقه‌ دست و تحلیل رفتن عضلات داخلی کف دست است.

علائم آسیب عصب مدین در مچ دست(سندروم تونل کارپ) درد، بی‌حسی و خواب‌رفتگی از انگشت شست تا انگشت حلقه، کاهش مهارت و قدرت دست و تحلیل رفتن عضلات شست است. درد ممکن است تا بازو یا کمربند شانه نیز حس شود.

طول دسترسی نامناسب، عرض کم فرمان، دستکش با پد نامناسب، اختلالات راستایی قامت، سواری طولانی و اضافه وزن می‌توانند علل زمینه‌ای ایجاد این آسیب‌ها در دوچرخه سواران باشد. تشخیص آسیب عصب در مچ دست احتمال همزمانی سندروم خروجی قفسه سینه را افزایش می دهد؛ لذا معاینه دقیق ورزشکار در صورت این تشخیص‌ها ضرورت دارد.

درمان این مشکلات شامل برطرف کردن عوامل زمینه‌ای،‌ استفاده از داروها، آرتوز مناسب، ورزش‌درمانی، مدالیته‌های فیزیوتراپی، تزریق دارو اطراف عصب و در موارد خاص جراحی است.

دکتر مجید انصاری

متخصص پزشکی ورزشی

شماره نظام پزشکی ۱۰۰۶۴۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *