دکتر آرش شرافت وزیری

چه تفاوتی بین پروتئین وی و کازئین وجود دارد؟

چه تفاوتی بین پروتئین وی و کازئین وجود دارد؟

اگر نمی‌دانید که کدام یک از این پروتئین‌ها برای شما مناسب‌ترند، در این مقاله می‌توانید به پاسخ تمامی پرسش‌های خود برسید. وی و کازئین به دلایل اثبات‌شده‌ای دو مورد از محبوب‌ترین مکمل‌های پروتئینی در بازار هستند. هر دو پروتئین‌های کاملی با کیفیت بالا، زیست‌ فراهم و به ویژه غنی از آمینو اسیدهای شاخه‌ای (BCAA) هستند. به همین دلایل برای رشد و ترمیم عضلات عالی عمل می‌کنند. اما با وجود اینکه هر دو پروتئین از شیر درست می‌شوند، تفاوت‌های مشخصی بین این دو برادر عضله‌ساز وجود دارد. وی و کازئین هر دو پروتئین‌های لبنی هستند که از فرآیند تولید پنیر حاصل می‌شوند. در واقع، تمام محصولات لبنی ترکیبی از وی و کازئین هستند. شیر تقریبا 80 درصد کازئین و 20 درصد وی است.

عملکرد وی و کازئین چگونه است؟

پروتئین وی به عنوان برادر “سریع” شناخته می‌شود؛ زیرا به سرعت هضم می‌شود. از طرف دیگر، پروتئین کازئین برادر “کند” است زیرا هضم آن تدریجی است. هر دو برادر در این جفت پروتئین حاوی مقدار زیادی اسید آمینه هستند، وی پروتئین آنابولیک‌تر (عضله‌سازتر) است، زیرا توانایی بالایی برای افزایش سریع سطح اسیدهای آمینه خون که برای شروع سنتز پروتئین عضله ضروری هستند دارد. از طرف دیگر، کازئین غالباً به عنوان یک پروتئین ضد کاتابولیک یا جلوگیری کننده از شکستن عضلات در نظر گرفته می‌شود، زیرا با گذشت زمان جریان ثابت اسیدهای آمینه را فراهم می‌کند که جلوی تجزیه بافت عضلانی را می‌گیرد. برای اینکه رشد عضلات اتفاق بیفتد سنتز پروتئین باید بیشتر از تجزیه عضلات باشد. از آنجا که وی سنتز پروتئین را افزایش می‌دهد و کازئین از تجزیه عضلات جلوگیری می‌کند، مصرف درست هر دو پروتئین می‌تواند به ساخت عضله کمک کند.

پروتئین وی

فقط 20 دقیقه طول می‌کشد تا پروتئین وی هضم، در خون جذب و به بافت‌های بدن رسیده و متابولیزه شود. در عرض یک ساعت، وی برای سنتز پروتئین یا اکسیداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرآیند در مقایسه با کازئین یا حتی پروتئین رژیم غذایی که از کل غذا بدست می‌آید به طور حیرت‌آوری سریع است. همین افزایش ناگهانی اسیدهای آمینه است که باعث سنتز پروتئین عضله می‌شود. پروتئین whey به سرعت، تعادل تجزیه عضلات و سنتز پروتئین را به نفع سنتز پروتئین به هم می‌زند تا شما را از حالت کاتابولیک خارج کند.

پروتئین کازئین

وقتی کازئین مصرف می‌کنید، بین 3 تا 4 ساعت طول می‌کشد تا میزان اسیدهای آمینه خون و سنتز پروتئین به حداکثر مقدار خود برسند. با این حال، این حداکثر مقدار حتی به مقدار وی نزدیک هم نمی‌شود. اما این هم چیز خوبی است. حتی اگر کازئین اسیدهای آمینه را به آن مقدار هم نرساند، سرعت تجزیه پروتئین را به میزان چشمگیری کاهش داده و از عضلات موجود در بدن محافظت می‌کند.

کدام پروتئین باید چه زمانی مصرف شود؟

سریع هضم بودن پروتئین وی باعث می‌شود که این ماده غذایی قبل، حین یا بعد از تمرین بسیار عالی باشد، زیرا با حداقل ناراحتی دستگاه گوارش به سرعت به عضلات سوخت‌رسانی می‌کند (مگر اینکه در هضم شیر مشکل داشته باشید که در این صورت قطعا باید از مصرف پروتئین‌های لبنی خودداری کنید). از طرف دیگر، کازئین را بهتر است قبل از زمان ناشتایی، مثلا قبل از خواب یا یک روز طولانی کاری که بدون توقف جلسه دارید استفاده کنید، زیرا آزاد شدن آهسته اسیدهای آمینه باعث سیری می‌شود. می‌توانید آن را به وعده‌های غذایی هم اضافه کنید. قبل یا بعد از تمرین، وقتی می‌خواهید آمینو اسیدها را سریع وارد سیستم بدنتان کنید، هضم آهسته یک ویژگی منفی است، اما وقتی به منظور چربی‌سوزی می‌خواهید از گرسنگی و کاتابولیسم اجتناب کنید یک ویژگی مثبت است.

مخلوط کردن وی و کازئین

بعضی افراد دوست دارند وی و کازئین را بعد از تمرین با هم ترکیب کنند. دلیل این کار این است که از این طریق، هم اسیدهای آمینه سریع و هم نوع پایدار را دریافت خواهید کرد. با این حال، دیگران بر این باورند که مخلوط کردن دو پودر پروتئین باعث کند شدن افزایش سطح اسید آمینه whey شده و سرعت جذبش را کم می‌کند. هر دو روش را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای بدن شما بهتر است. مهمترین مسئله اطمینان از دریافت دوره‌ای آمینو اسیدهای فراوان است.

اسیدهای آمینه موجود در پودرهای پروتئینی

وقتی محصولات پروتئینی تبلیغ می‌کنند که چه مقدار از یک آمینو اسید خاص اضافه کرده‌اند یا آمینو اسید بهتری دارند، این تبلیغات را نادیده بگیرید. این موضوع مهم نیست. مشخصات آمینو اسید هنگام مقایسه منابع مختلف پروتئین با یکدیگر مهم می‌شود و از آنجا که کازئین و وی هر دو از شیر حاصل می‌شوند در اصل مشخصات آمینو اسیدشان یکسان است.

نحوه استفاده از پودر پروتئین وی و کازئین

پودر پروتئین وی بسیار ترکیب‌پذیر است: این پروتئین به خوبی با آب یا شیر مخلوط می‌شود، در عین حال هم می‌توان آن را با جو دوسر، ماست یونانی، کره بادام زمینی یا شیک پروتئین مورد علاقه ترکیب کرد. پروتئین کازئین یک میان‌وعده عالی برای قبل از خواب است. کافی است آن را با مقداری آب یا شیر مخلوط کنید تا پودینگ کازئین درست شود، یا آن را به مقداری ماست یونانی (که خود منبع خارق‌العاده کازئین است) اضافه کنید.

همواره به خاطر داشته باشید که یک وعده پروتئین مخلوط (برخلاف مکملی که یک نوع پروتئین دارد) دارای سرعت جذب متفاوتی است که ممکن است تأثیرات آن بر سنتز و تجزیه پروتئین را تغییر دهد. احتمالا باید در درستی این توصیه کلی تردید کنیم که می‌گوید برای این که عضله خود را از دست ندهیم باید هر سه ساعت یک بار غذا بخوریم. با مصرف یک مکمل پروتئین، به ویژه کازئین، می‌توانید سطح آمینو اسید خود را برای مدت زمان طولانی‌تری بین وعده‌های غذایی بالا نگه دارید.

جمع‌بندی

به طور خلاصه، کازئین یک پروتئین کندهضم و ضد کاتابولیک است: کازئین از تجزیه بیش از حد پروتئین جلوگیری می‌کند. پروتئین whey پروتئینی سریع‌الاثر است که آنابولیک است: وی سنتز پروتئین را تحریک می‌کند، اما مانع کاتابولیسم نمی‌شود. با قرار دادن وی و کازئین در رژیم غذایی می‌توانید آنابولیسم را تقویت کرده و کاتابولیسم را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *