دکتر آرش شرافت وزیری

درمان آرتریت زانو با PRP چگونه انجام می‌شود؟

درمان آرتریت زانو با PRP چگونه انجام می‌شود؟

درمان آرتریت زانو با PRP این روزها بسیار رایج است. امروزه بسیاری از پزشکان به بیماران مبتلا به آرتروز و بسیاری از اختلالات دیگر PRP تزریق می‌کنند. در مورد تزریق PRP اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد اما بعضی از مطالعات جدید نشان می دهد که تزریق PRP ممکن است در کاهش علایم آرتریت زانو موثر باشد. وقتی موضوع تزریق PRP برای آرتروز زانو در مطب مطرح می شود، سوال‌های بسیاری برای بیمار ایجاد خواهد شد که از جمله آن‌ها عبارتند از:

  • آیا تزریق PRP می تواند درد آرتریت را کاهش دهد؟
  • آیا PRP می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد؟
  • آیا PRP می‌تواند پیشرفت آرتریت شما را کند کند؟

پلاسمای غنی از پلاکت PRP‌ چیست؟

PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت درمانی است که می‌تواند به بیماران مبتلا به آرتروز و بسیاری از اختلالات تاندون مانند تاندونیت ارائه شود. این روش که در مطب انجام می‌شود شامل گرفتن نمونه خون و آماده کردن آن در سانتریفیوژ است. سپس قسمت معینی از خون شما از لوله خارج و دوباره به زانو، آرنج یا هر ساختار مورد نظر تزریق می‌شود.

این نمونه اکنون حاوی پلاکت‌های شما است و سلول‌هایی در خون شما هستند که حاوی مواد شیمیایی التهابی و شفابخش زیادی هستند. پس از تزریق پلاکت‌ها به داخل بدن، این مواد شیمیایی آزاد می‌شوند که سلول‌های دیگر را تحریک می‌کنند تا به ناحیه آسیب یا درد بیایند. سلول‌های جذب شده و مواد شیمیایی آزاد شده توسط پلاکت‌ها می‌توانند التهاب را کاهش دهند و در برخی شرایط منجر به بهبودی می‌شوند.

آمادگی لازم قبل از تزریق پی آر پی زانو

پیش از انجام پی آر پی زانو به طور کامل توسط پزشک معاینات لازم شده و آمادگی‌های لازم به بیمار داده می‌شود. اما با این حال چند نکته وجود دارد که با مشورت پزشک لازم است قبل از تزریق به آن‌ها توجه کنید:

  • حداقل سه تا چهار روز قبل از تزریق PRP، داروهای ضد انعقاد و التهاب را قطع کنید.
  • یک تا دو هفته قبل از درمان، مصرف گیاهان رقیق کننده خون، مکمل‌ها و ویتامین‌ها را متوقف کنید.
  • یک تا دو هفته قبل از تزریق، مصرف داروهای استروئیدی سیستماتیک را قطع کنید.
  • در روز تزریق یک وعده غذایی سالم و کامل بخورید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.

درباره PRP بیشتر بدانیم

تحقیقات پیرامون استفاده از تزریق PRP قابل توجه است ولی با همه این تفاصیل، این تحقیقات هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند. برخی از مطالعات پیشرفت قابل توجهی را نشان می‌دهند، در حالی که برخی بهبود کمی نسبت به دارونما دارند. چند موضوع در ارتباط با این تحقیقات این است که یک دارونما به خودی خود می‌تواند منجر به تسکین شود و همه مقدمات PRP یکسان نیستند. تولید کنندگان مختلف PRP را به روش‌های مختلفی تهیه می‌کنند و بنابراین ممکن است مقایسه آن‌ها صحیح نباشد.

آیا درمان آرتریت زانو با PRP عملی است؟

مطالعه جدیدی که در سال 2013 انجام شد، مشخص کرد که آیا PRP در واقع می‌تواند پیشرفت یا وخامت آرتروز را آهسته نماید استئوآرتریت شامل از بین رفتن غضروف در زانو است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که زانوی مبتلا به آرتروز می‌تواند به طور متوسط تا 5٪ غضروف (یا حالت بالشتی) خود را هر ساله از دست بدهد. در مطالعه ذکر شده در بالا، آن‌ها دریافتند که 1 سال پس از تزریق PRP برای ورم مفاصل زانو، در بیش از نیمی از زانوها علایم ارتریت پیشرفت کمی داشتند.

مدافعین این درمان می‌گویند: “ما وارد دوره‌ای از درمان بیولوژیک می‌شویم، که بسیار ایده آل است، جایی که می‌توانید از سلول‌های خود استفاده کنید و به جای استفاده از ماده‌ای مصنوعی، به ترمیم سایر سلول‌های خود کمک کنید.”

خلاصه کلام

این که تزریق PRP ممکن است پیشرفت آرتروز را آهسته نماید هنوز ثابت نشده است. از لحاظ تئوریک تزریق PRP ممکن است غضروف‌های باقی مانده در زانوی شما را حفظ کند و یا کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد اما روشی که کاملا ثابت شده باشد نیست.

بنابراین در زانوهایی که به مرحله ای از آرتروز رسیده‌اند که نیاز به درمان‌های جراحی وجود دارد به هیچ عنوان قابل جایگزینی نیست با این حال، هنوز معلوم نیست که آیا تزریقات PRP می‌توانند روند درمان غیر جراحی را در زانوهایی که هنوز کاندید جراحی نشده‌اند را بهبود بخشند یا خیر؟ تحقیقات بسیار مورد نیاز است. پس گوش به زنگ باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *