دکتر آرش شرافت وزیری

بریس یا زانوبند پالمبو

بریس یا زانوبند پالمبو

زانوبند پالمبو یا بریس پالمبو برای درمان غیر جراحی بیماری‌های زانو شامل موارد زیر تجویز و مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • آرتروز مفصل پتلافمورال (مفصل پشت کشککی)
  • نیمه دررفتگی مکرر کشکک
  • در رفتگی مکرر کشکک

ارتز پالمبو گاهی اوقات بعد از عمل جراحی، با نظر جراح زانو و در حین انجام فعالیت‌های روزمره نیز استفاده می‌شود. زانوبند پالمبو، همه محیط زانو را در بر می‌گیرد و با اعمال فشار محیطی، اجزاء و کپسول مفصل زانو را فشرده می‌کند. فشار محیطی زانو، هم به بهبود عملکرد زانو کمک می‌کند و هم این مفصل را گرم نگه می‌دارد.

ساختار زانوبند پالمبو

زانوبند پالمبو دارای یک پد یا بالشتک هلالی شکل است که در سمت خارجی استخوان کشکک قرار می‌گیرد. این پد باعث ثبات استخوان کشکک و مانع از انحراف آن به سمت خارج زانو می‌شود. قرارگیری این پد در سمت خارج کشکک نقش مهمی در هدایت آن به مسیر مناسب حرکتی خود هنگام خم و راست شدن زانو دارد. همچنین نوع قرار گیری این پد در هنگام انجام فعالیت روزمره بسیار کمک کننده است. ارتز پالمبو دارای حلقه‌ای دور استخوان کشکک است که‌ مانند یک کمربند بعد از پوشیدن زانو بند، به دور کشکک زانو بسته می‌شود. این حلقه بالشتکی علاوه بر حفاظت از استخوان کشکک در برابر ضربه، با حمایت و نگهداری آن در محل آناتومیک خود، از جا به جایی آن نیز جلوگیری می‌کند.

یکی از ویژگی‌های خاص این زانوبند، حمایت و نگهداری زانو توسط دو عدد آتل فنری انعطاف پذیر در داخل و خارج آن است. همچنین وجود دو بند و قلاب قوی در بالا و پایین باعث می‌شود تا زانوبند هنگام انجام فعالیت‌های روزمره در محل خود کاملا ثابت بماند. در ارتز پالمبو از پارچه‌ای به نام نئوپرن به کار رفته است که خاصیت ارتجاعی بسیار خوبی دارد. این پارچه در هنگام استفاده گرما ایجاد می‌کند و باعث تسکین دردهای اسپاسمی ناحیه زانو می‌شود. پارچه نئوپرن معمولا دارای خاصیت ضد حساسیت است. در مواقع استفاده طولانی مدت از این زانوبند، باید هر از چند گاهی باز شود تا عرق ایجاد شده در ناحیه زانو خشک شود.

نکات مهم در استفاده از ارتز پالمبو

هنگام شست و شوی زانوبند باید از آب سرد استفاده شود. همچنین از چنگ زدن و اتو کردن آن خودداری کنید.

برای بهتر نتیجه دادن درمان با زانوبند پالمبو بهتر است حتما این ارتز تحت نظر کارشناس ارتز و پروتز (ارتوپدیست فنی) و بعد از اندازه گیری دقیق ساخته شود تا میزان فشارها و کنترل انحراف به خارج پاتلا به خوبی انجام شود.

 

نویسنده مقاله دکتر بهرامی زاده
دکترای ارتز و پروتز
دانشگاه توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *