سوالات رایج در مورد تعویض مفصل زانو (2)

در شرایط ایده آل ۱۵ سال عمر مفید پروتزهای زانو است که حتی در بعضی از بیماران تا ۲۰ سال هم دیده شده ولی در صورت عدم رعایت محدودیتهای لازم توسط بیمار ، بیماریهای زمینه ای ، شکستگیهای اطراف مفصلی ، کار گذاری غیر دقیق پروتز ، عدم استفاده از پروتزهای با استانداردهای بالای دنیا عمر تعویض مفصل کاهش میابد.

در هر حال درصورتیکه عمر پروتز به هر دلیلی پایان یافته باشد مجددا تحت عمل جراحی قرار گرفته و با پروتز دیگری جایگزین میگردد ، که این عمل مجدد به مراتب از لحاظ تکنیکی سخت تر میباشد و تنها عده معدودی از جراحان زانو قادر به انجام آن هستند، ولی در صورت موفق بودن، شخص معمولا به زندگی عادی خود باز میگردد، امروزه با توجه به تعداد بالای این عمل در دنیا و کاهش سن کارگذاری آن در بعضی موارد ، افرادی وجود دارند که حتی سومین پروتز جایگزین شده در زانو ی خود را دارا هستند.(شکل ۷)

۸)تعویض مفصل زانو چه محدودیتهایی برای فرد ایجاد خواهد کرد؟

با توجه به اینکه اصولا تعویض مفصل زانودر افرادی انجام میشود که به علت تخریب زانو دچار درد بوده اند و شدیدا سطح فعالیت خود را کاهش داده بوده اند، بعد از پایان دوره بازتوانی جراحی، بیماران به سطح بسیار بالاتری از قبل خود خواهند رسید ،البته این توقع که زانوی یک فرد بالای ۶۰  سال مثل دوران جوانی وی باشد کاملا غیر معقول خواهد بود اما عموم بیماران بعد از جراحیهای موفق به قدری رضایت دارند که خیلی زود برای جراحی روی زانوی دوم خود مراجعه میکنند. اصولا بعد از تعویض زانو افراد باید از فعالیتهای که زانو بالای ۱۰۰ درجه نیاز به خم شدن دارد پرهیز کنند بنابراین موظفند که برای بهداشت فردی از توالتهای فرنگی استفاده کنند ، بجای نشستن بر روی زمین بر روی صندلی بنشینند ، نماز و عبادات خود را به صورت نشسته بر روی صندلی انجام دهند. با نگاهی دقیق به کلیه این موارد متوجه میشویم که بیمار اصولا قبل از جراحی نیز به علت درد شدید زانو این فعالیتها را به صورت های ذکر شده انجام میداده و اینها برای وی به عنوان محدودیت مطرح نیستند و بر عکس بعد از عمل این روند عادی در زندگی خود را بدون تحمل درد دنبال مینماید.(شکل ۸)

۹)بعد از تعویض مفصل زانو چه فعالیتهای ورزشی مجاز هستند؟

اصولا بعد از تعویض زانو ورزش کردن نه تنها مجاز بلکه ضروری است ، چراکه فرد باید به دقت مواظب افزایش وزن خود باشد و به علاوه ضعیف شدن عضلات خود یکی از موارد کوتاه شدن عمر پروتزهاست. عموما بعد از تعویض زانو کلیه ورزشهای Low Impact مانند دوچرخه سواری ، شنا ، اسب سواری ، یوگا(فارق از حرکاتی که نیاز به خمش زانو بالای ۱۰۰ درجه دارند)،پیلاتس ، پیاده روی قدرتی(Power Walking) ، گلف ، تای چی و تمرینات بدنسازی با وزنه سبک و کاملا توصیه میگردد، ورزشهای intermediate مانند کوه نوردی ، بدنسازی با وزنه های متوسط .. فقط در صورتی که شخص وزن بالایی نداشته و از قبل ورزشکاراین رشته ها  بوده باشد مجاز است و در نهایت ورزشهای High Impact مثل دویدن، طناب زدن، وزنه برداری ، کشتی ، ورزشهای رزمی مبارزه ای .. ممنوع میباشند.( شکل ۹)

۱۰)تعویض مفصل زانودر چه افرادی ممنوع است؟

تعویض مفصل زانو در این افراد توصیه نمیگردد: سابقه عفونت مفصل زانو در کمتر از یکسال گذشته ، سابقه عفونت در سایر مفاصل در کمتر از یکسال گذشته،کسانی که سالها راه نرفته اند و با ویلچر جابجا شده اند،بیماریهای نورولوژیک که با ضعف شدید عضلات اندام تحتانی همراه هستند، دیابتهای شدید و کنترل نشده ، چاقیهای خیلی شدید ، بیماران شدیدا ناتوان از لحاظ جسمی و دارای بیماریهای همراه متعدد، عدم تعادل روانی، عدم پشتیبانی خانوادگی ،افرادیکه تصور غیر واقعی و اعجاب انگیز از نتیجه عمل دارند .(شکل ۱۰)

۱۱) چه پزشکانی میتوانند عمل تعویض مفصل زانو را صورت دهند؟

کلیه جراحان استخوان و مفاصل ( جراح ارتوپد) که در زمینه تعویض مفصل زانو تجربه کسب کرده باشند میتوانند این عمل جراحی را صورت دهند(شکل ۱۱)

به بالای صفحه بردن