دکتر آرش شرافت وزیری

کفش های کفه گهواره ای (Rocker bottom)

کفش های کفه گهواره ای (Rocker bottom)

خواص کفش های کفه گهواره ای

خواص گوناگونی برای این نوع از کفش‌ها عنوان شده است که عبارتند از:

۱) با توجه به اینکه فرم گهواره ای در کفه (sole) این نوع کفش به قدم برداشتن کمک می‌کند، لذا به افرادی که به هر دلیلی دارای محدودیت حرکتی از ناحیه مچ پا هستند می‌تواند به راحت‌تر شدن راهپیمایی کمک کند.

۲) در افرادی که آرتروز مفصل شست پا (Hallux Rigidus) دارند و هنوز کاندید مناسبی برای جراحی نیستند یا تصمیم به جراحی ندارند، با کم کردن فشار روی انگشتان در فاز بلند شدن پنجه از روی زمین (Toe Off)، به راحت‌تر شدن راهپیمایی کمک می‌کند.

۳) از انجا که در حین راه رفتن با این نوع کفش‌ها محور وزن کمی به سمت عقب مفصل مچ پا جا به جا می‌شود، لذا شخص در حین ایستادن استفاده بیشتری از عضلات ساق و ناحیه سرینی (Gluteal) می‌کند که به تقویت این عضلات و اصلاح ساختار بدنی (Body Posture) کمک می‌کند.

۴) با توجه به ناپایداری نسبی در حین ایستادن و راه رفتن با این گونه کفش‌ها، از عضلات کمر و شکم (Core muscle) استفاده بیشتری شده و تا حدودی باعث سفت‌تر شدن این عضلات می‌‌شود.

نکات مهم درباره‌ی کفش های کفه گهواره ای

موارد بالا مهم‌ترین مزایای استفاده از این گونه کفش‌ها است؛ با این حال آنچه باید بسیار بر آن تاکید کرد این است که شدت تاثیر گذاری در این موارد توسط کفش های کفه گهواره ای پایین است. علاوه بر این بدن بعد از مدت کوتاهی به سیستم جدید عادت کرده و عضلات درگیر شده ساختار بدنی، مجددا به وضعیت قبلی باز می‌گردند. همچنین با توجه به خاصیت ناپایداری ایجاد شده توسط این گونه کفش های کفه گهواره ای، استفاده از آن‌ها در افراد دارای مشکلات مفاصل زانو، لگن و بعضاً ستون فقرات توصیه نمی‌شود. استفاده از این کفش‌ها در افراد دارای بعضی بیماری‌های نورولوژیک منجر به عدم تعادل، ممنوع است؛ چراکه احتمال افتادن روی زمین را افزایش می‌دهد.

مطالعات متعددی بر روی میزان تاثیر گذاری این کفش‌ها در تناسب اندام صورت گرفته و اثرات چشمگیری گزارش نشده است. به علاوه پوشیدن این نوع کفش‌‌ها در حین دویدن یا ورزش‌های پرتحرک دیگر، هیچ برتری‌ای نسبت به کفش‌های مخصوص هر ورزش نداشته و توصیه نمی‌شود.

آنچه در تبلیغات افزایش قد به دنبال پوشیدن کفش های کفه گهواره ای ادعا می‌شود، خلاف واقعیت است. تنها تاثیری که در مراحل ابتدایی پوشیدن این نوع کفش‌ها باعث ایجاد توهم افزایش قد می‌شود، راست‌تر ایستادن فرد به دلایل ذکر شده در بالا است.

سخن پایانی

کفش های کفه گهواره ای در مجموع کفش‌های مناسبی برای راهپیمایی روی سطوح هموار هستند. استفاده از این کفش‌ها خصوصا در افرادی که دارای اختلالات دردناک در کف پا هستند مفید است. ولی باید توجه داشت که خواص شگفت‌آور ذکر شده در تبلیغات برای این نوع کفش‌ها چندان به واقعیت نزدیک نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *