گردن درد و کمردرد دوچرخه ‌سواران

تمرین‌های پایداری عضلات مرکزی بدن می‌توانند در پیشگیری و درمان کمردرد دوچرخه ‌سواران کوهستان موثر باشند. علاوه بر این تمرین‌ها، اندازه‌کردن دوچرخه، اصلاح تکنیک، مدالیته‌های فیزیوتراپی، اصلاح راستایی بدن، درمان‌های دستی استئوپاتیک و طب سوزنی می توانند در درمان کمردرد مزمن در این ورزش‌کاران موثر باشند.

در مورد کمردرد حاد (شروع یا تشدید در ۶ هفته اخیر) معاینه کامل با توجه خاص به مشکلات دیسک ضروری است. ورزش‌درمانی، تکنیک‌های رهاسازی میوفاسیال، مدالیته‌های فیزیوتراپی و طب سوزنی می توانند به درمان کمک کنند.

گردن‌درد دوچرخه‌سواران کوهستان هم بسیار شایع است و تا ۴۳٪ این ورزشکاران از این مشکل شکایت دارند. ضعف و خستگی عضلات پایدار‌کننده گردن، منجر به استفاده از عضلات فرعی برای صاف‌ نگه‌داشتن گردن می‌شود. این‌گونه تغییرات بیومکانیکی در کنار میکروتروماهای تکراری به این عضلات و دیسک‌های بین مهره‌ای گردن می‌توانند از علل گردن‌درد باشند.

در مقایسه با دوچرخه‌سواران جاده و خصوصاْ وضعیت ائرو، دوچرخه‌سواران کوهستان متحمل فشار کمتری روی راستایی اندام‌ها و ستون فقرات می‌شوند. در نتیجه به نسبت، عضلات پایدار کننده ستون فقرات این ورزشکاران، متحمل زیان مکانیکی کمتری می‌شود.

اندازه ‌کردن دوچرخه، تمرین‌های اصلاح راستایی بدن، تقویت پایدارکننده‌های ستون فقرات گردنی، مدالیته‌های  فیزیوتراپی، طب سوزنی، و تکنیک‌های مانیپولاسیون استئوپاتیک در درمان گردن‌درد دوچرخه‌سواران کاربرد دارند. استفاده از هلمت(کلاه دوچرخه‌سواری) سبک‌تر، حذف سابه‌بان و دوربین هلمت، و اصلاح وضعیت قرارگیری هلمت می‌تواند مفید باشد.

دکتر مجید انصاری

متخصص پزشکی ورزشی