دکتر آرش شرافت وزیری

آمینو اسیدهای شاخه دار (BCAA) چیست؟

آمینو اسیدهای شاخه دار (BCAA) چیست؟

 

آمینو اسیدهای شاخه دار

نحوه مصرف آمینو اسیدهای شاخه دار

BCAAها مهم است که به صورت روزانه به بدن برسند، اما بسیاری از منابع پروتئینی مانند گوشت و تخم‌مرغ خودشان BCAA دارند. برای افرادی که مصرف پروتئین کافی دارند (روزانه 1 تا 5 گرم به ازای هر کیلو از وزن بدن)، نیازی به مصرف مکمل نیست. استفاده از این مکمل از مارک‌های معتبر مفید بوده و در دسته دوپینگ برای ورزشکاران به حساب نمی‌آید. استفاده به صورت pre workout باعث افزایش قدرت ورزشی در همان جلسه و اگر به صورت post work out مصرف شود باعث بهبود ریکاوری می‌شود.

مقدار مجاز مصرف آمینو اسیدهای شاخه دار

دوز استاندارد ایزولوسین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن فردی که چاق نیست 72-48 میلی‌گرم است. دوز استاندارد لوسین بین 10-2 گرم است. میزان مصرف ترکیبی، 20 گرم BCAA با نسبت متعادل لوسین و ایزولوسین است. ایزولوسین برای افزایش جذب گلوکز در سلول‌ها به کار می‌رود، در حالی که از لوسین برای بهبود سنتز پروتئین ماهیچه‌ها استفاده می‌شود. اگر به مقدار کافی BCAA از طریق رژیم غذایی جذب شود، استفاده از مکمل BCAA ضروری نیست. برای تعیین دوز مطلوب والین و دلیل مصرف آن به عنوان مکمل، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

متابولیسم

در بدن موش‌ها، آنزیم‌های واسطه کاتابولیسم BCAA در حدود ۴-۶٪ از فعالیت عضله اسکلتی را تشکیل می‌دهند. گفته می‌شود افزایش پروتئین رژیم غذایی (از 8 تا 30٪ رژیم) به افزایش آنزیمی منجر می‌شود که باعث کاتالیزاسیون BCAAها می‌شود و این اثر تنها با افزایش BCAAها در رژیم غذایی (8/4٪ یا 2/6٪ رژیم غذاییِ موش‌ها) و نیز با ورزش مشاهده می‌شود. این موضوع هم نشان‌دهنده این است که غلظت سرمی BCAA تا حد زیادی تنظیم‌شده است و هم اینکه رژیم غذایی نیازمند ورزش است. BCAAها ذخایری در بدن دارند که توسط مجموعه دهیدروژناز BCAA تنظیم می‌شوند، و فعالیتشان هم با ورزش و هم با افزایش BCAA رژیم غذایی افزایش می‌یابد.

چرا مکمل BCAA مصرف کنم؟

با توجه به اینکه در ورزشکاران حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای برای جبران کمبود این ریز مغذی‌ها باید حجم بالایی از مواد پروتیین دار را مصرف کرد، مصرف این مکمل‌ها خصوصا در تمرینات استقامتی یا در دوران کاهش وزن که ورزشکار رژیم سخت غذایی دارد توصیه می‌شود. دقت شود که در هنگام تهیه این مکمل انواع بدون قند و یا بدون کافیین انتخاب شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *