انواع پارگی منیسک و راه های درمان

مینیسک به روش‌های مختلفی پاره می‌شود. پارگی‌ها با توجه به شکل ظاهری و همچنین محل پارگی در مینیسک مورد توجه قرار می‌گیرند. انواع پارگی منیسک عبارتند از پارگی باکت‌هندل، فلپ و شعاعی.

آناتومی منیسک

آناتومی-طبیعی-زانو

سه استخوان به هم می‌پیوندند تا مفصل زانو را تشکیل دهند: استخوان ران (فومر)، درشت‌نی (تیبیا) و کاسه زانو (کشکک).

دو قطعه شبه غضروف گوه‌ای شکل به عنوان “کمک فنر” بین استخوان ران و درشت‌نی عمل می‌کنند. به آن‌ها مینیسک گفته می‌شود. آن‌ها محکم و لاستیکی هستند تا به حالت بالشتگی مفصل و پایداری آن کمک کنند.

آناتومی زانو

آناتومی طبیعی زانو. مینیسک‌ها دو دیسک لاستیکی هستند که به حالت بالشتگی مفصل زانو کمک می‌کنند.

انواع پارگی منیسک

مینیسک به روش‌های مختلفی پاره می‌شود. پارگی‌ها با توجه به شکل ظاهری و همچنین محل پارگی در مینیسک زانو مورد توجه قرار می‌گیرند. انواع پارگی مینیسک عبارتند از پارگی باکت‌هندل، فلپ و شعاعی.

پارگی مینیسکِ مربوط به ورزش، غالباً در کنار سایر آسیب‌دیدگی‌های زانو مانند پارگی رباط صلیبی قدامی رخ می‌دهد.

انواع پارگی مینیسک:

(چپ) پارگی باکت‌هندل. (راست) پارگی فلپ.

تصاویر منیسک

(چپ) پارگی شعاعی. (راست) پارگی دژنراتیو.

پارگی منیسک

علت پارگی منیسک

پارگی ناگهانی مینیسک اغلب در حین ورزش اتفاق می‌افتد. بازیکنان ممکن است با اسکوات و چرخاندن زانو، باعث پارگی شوند. تماس مستقیم، مثلا تکل، نیز گاهی تاثیرگذار است.

افراد مسن بیشتر در معرض پارگی دژنراتیو مینیسک هستند. غضروف، به مرور زمان ضعیف شده و نازک می‌شود. بافت پیر و فرسوده بیشتر مستعد پارگی است. اگر مینیسک با افزایش سن ضعیف شده باشد، فقط یک چرخش ناجور هنگام برخاستن از صندلی ممکن است برای ایجاد پارگی کافی باشد.

علائم پارگی منیسک

هنگام پارگی مینیسک ممکن است صدای “تق” را احساس کنید. بیشتر افراد با زانوی آسیب‌دیده هم قادر به راه رفتن هستند. بسیاری از ورزشکاران علی‌رغم پارگی مینیسک به بازی ادامه می‌دهند. بعد از 2 تا 3 روز، زانو به تدریج سفت و متورم می‌شود.

شایع‌ترین علائم پارگی مینیسک عبارتند از:

• سفتی و تورم
  • گرفتگی یا قفل شدن زانو
  • احساس “خالی کردن” زانو
  • قادر نیستید زانویتان را در دامنه کامل حرکتی آن حرکت دهید
  • بدون درمان، ممکن است تکه‌ای از مینیسک شل شده و در محل مفصل توده ایجاد کند. این مشکل می‌تواند باعث لغزش زانو، باز شدن آن یا قفل شدنش شود.

معاینه پزشک برای پارگی منیسک

پس از بحث درباره علائم و سابقه پزشکی، پزشک زانویتان را معاینه می‌کند. او حساسیت را در امتداد خط مفصلی که مینیسک در آن قرار دارد بررسی خواهد کرد. این حساسیت غالبا نشانه پارگی است.

یکی از آزمایشات اصلی پارگی مینیسک، آزمایش مک‌موری است. پزشک زانویتان را خم می‌کند، سپس آن را صاف کرده و می‌چرخاند. این حرکت باعث ایجاد فشار در مینیسک پاره می‌شود. اگر مینیسک پاره شده باشد، این حرکت باعث صدای کلیک می‌شود. هر بار که پزشک آزمایش را انجام می‌دهد، زانویتان کلیک خواهد کرد.

آزمایش‌های تصویربرداری

از آنجا که سایر مشکلات زانو نیز علائم مشابهی را ایجاد می‌کنند، ممکن است پزشک برای تایید تشخیص، آزمایشات تصویربرداری را تجویز کند.

اشعه ایکس. اگرچه اشعه ایکس پارگی مینیسک را نشان نمی‌دهد، اما ممکن است دلایل دیگر درد زانو مانند آرتروز را نشان دهد.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI). این آزمایش می‌تواند تصاویر بهتری از بافت نرم مفصل زانو، مثلا مینیسک به دست دهد.