بیماری ازگود-اشلاتر (درد زانو در نوجوانان)

بیماری ازگود-اشلاتر در برآمدگی درشت‌نی، برجستگی استخوانی که در آن تاندون کشککی به استخوان درشت‌نی (ساق پا) متصل می‌شود، درد ایجاد می‌کند.

شرح بیماری

استخوان‌های کودکان و نوجوانان دارای ناحیه خاصی به نام صفحه رشد است که استخوان در آن رشد می‌کنند. صفحات رشد، نواحی غضروفی هستند که در نزدیکی انتهای استخوان‌ها قرار دارند. وقتی کودک کاملا بزرگ می‌شود صفحات رشد به استخوان سخت مبدل می‌گردند. بعضی از صفحات رشد به عنوان محل اتصال تاندون‌ها، بافت‌های قوی که سبب اتصال عضلات به استخوان‌ها می‌شوند، عمل می‌کنند. یک برجستگی استخوانی به نام برآمدگی درشت‌نی، صفحه رشد واقع در انتهای استخوان درشت‌نی را می‌پوشاند.

گروه عضلات جلوی ران (به نام چهار سر ران) به برآمدگی درشت‌نی متصل می‌شوند. هنگامی که کودکی فعال است عضلات چهار سر ران بر روی تاندون کشککی و تاندون کشککی بر روی برآمدگی درشت‌نی کشیده می‌شود. در بعضی از کودکان، تکرار این کشش بر روی برآمدگی درشت‌نی منجر به التهاب صفحه رشد می‌شود. برجستگی یا برآمدگی درشت‌نی ممکن است بسیار بزرگ شود.

نشانه‌های بیماری ازگود-اشلاتر

نشانه‌های دردناک معمولا همراه با دویدن، پریدن و دیگر فعالیت‌های ورزشی بروز می‌کنند. در بعضی موارد، هر دو زانو نشانه‌هایی دارند، اما ممکن است یکی از زانوها بدتر از دیگری باشد. نشانه‌های این بیماری عبارتند از:

• درد و حساسیت زانو در قسمت برآمدگی درشت‌نی
  • تورم برآمدگی درشت‌نی
  • سفتی عضلات در قسمت جلو یا پشت ران

معاینه پزشک

پزشک در حین ویزیت در مورد نشانه‌هایی که در فرزندتان وجود دارد و نیز سلامت عمومی صحبت خواهد کرد. او برای تعیین علت درد، یک معاینه کامل بر روی زانو انجام می‌دهد. قسمتی از این معاینه اعمال فشار بر روی برآمدگی درشت‌نی است که برای کودکِ مبتلا به بیماری ازگود-اشلاتر حساسیت برانگیز یا دردناک خواهد بود. بعلاوه، ممکن است پزشک از کودکتان بخواهد که راه برود، بدود، بپرد یا زانو بزند تا ببیند آیا این حرکات نشانه‌های دردناکی را به همراه دارند یا خیر.

پزشک همچنین ممکن است تصویربرداری با اشعه ایکس از زانوی کودکتان تجویز نماید تا کمکی برای تشخیص و یا رد مشکلات دیگر باشد. در بیماری ازگود-اشلاتر، برآمدگی متورم و بزرگ درشت‌نی تقریبا هر بار که به آن فشار وارد می‌شود درد می‌گیرد.

درمان

پزشک ممکن است برای درمان بیماری ازگود-اشلاتر راه‌های مختلفی را تجویز کند. در ادامه به بخشی از این روش‌های درمان می‌پردازیم:

کشش چهار سر ران در حالت ایستاده

این کشش را در قسمت جلوی ران احساس خواهید کرد.

نکته: پشتتان را قوس نکنید و پیچ ندهید.

تمرکز درمان بیماری ازگود-اشلاتر بر کاهش درد و تورم است. این درمان معمولا مستلزم محدود کردن فعالیت‌های ورزشی است تا فرزندتان از آن پس بتواند بدون ناراحتی یا درد قابل توجه از فعالیت خود لذت ببرد. در برخی موارد، چندین ماه استراحت و به دنبال آن یک برنامه آمادگی تقویتی نیاز است. با این حال اگر فرزندتان درد زیاد یا حالت لنگیدن نداشته باشد، ممکن است ادامه مشارکت در فعالیت‌های ورزشی بی‌خطر باشد.

روش‌های درمانی دیگری که پزشک ممکن است توصیه کند

• تمرینات کششی: کشش جلو و پشت ران (عضلات چهارسر ران و همسترینگ) ممکن است به تسکین درد کمک کرده و از بازگشت بیماری جلوگیری کند.
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی: داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن درد و تورم را کاهش می‌دهند.
  • در موارد مقاوم به درمان، یک دوره ۴ هفته گچ گیری تمام ران انجام می‌شود.

نتیجه

بیشتر نشانه‌های بیماری ازگود-اشلاتر با کامل شدن جهش رشدی بلوغ، حدود 14 سالگی برای دختران و 16 سالگی برای پسران، کاملاً از بین می‌روند. به همین دلیل، جراحی به ندرت توصیه می‌شود. اما برجستگی درشت‌نی باقی خواهد ماند. به ندرت علایم تا بزرگسالی ادامه میابد و در موارد بسیار نادر در بزرگسالی جراحی توصیه می‌شود.

• محسن, 27 بهمن, 1399 @ 8:46 ب.ظ پاسخ

. من 24 سالمه و شاید هفت هشت ساله که ازگود اشلاتر دارم و هیچ بهتر نشده که بدترم شده. میشه جراحی‌ش کنید؟ عکس و mri هم دارم