دکتر آرش شرافت وزیری

درد قدامی، درد جلوی زانو در بزرگسالان

درد قدامی، درد جلوی زانو در بزرگسالان

در این مقاله به درد قدامی، درد در قسمت قدامی و مرکز زانو پرداخته شده است. درد واقع در ناحیه فوقانی ساق پا، درست زیرکشکک زانو، مشکلی متفاوت است که در مبحث بیماری ازگود-اشلاتر (درد زانو) مورد بحث قرار می‌گیرد.

یک نوجوان یا بزرگسال بالغ که از نظر جسمی فعال است و ورزش می‌کند، ممکن است گاهی اوقات در ناحیه قدامی و مرکز زانو، معمولاً در زیر زانو (پاتلا)، درد را تجربه کند. این بیماری، به نام درد قدامی زانو در نوجوانان، معمولاً در بسیاری از ورزشکاران جوان سالم، به ویژه دختران رخ می‌دهد.

درد قدامی در زانو در بزرگسالان معمولاً ناشی از یک ناهنجاری جسمی در زانو نیست‌، بلکه با استفاده بیش از حد یا روال تمرینی ایجاد می‌شود که تمرینات کششی یا تقویتی کافی را در بر نمی‌گیرد. در بیشتر موارد اقدامات ساده مانند استراحت، داروهای ضد التهاب و تمرینات تقویتی باعث تسکین دردهای قدامی زانو می‌شود و به ورزشکاران جوان اجازه می‌دهد تا به ورزش‌های مورد علاقه خود بازگردند.

آناتومی

زانو بزرگ‌ترین و قوی‌ترین مفصل بدن است. از انتهای تحتانی استخوان فمور (استخوان ران)، انتهای فوقانی استخوان درشت‌نی (ساق پا) و پاتلا (کشکک زانو) تشکیل شده است. انتهای استخوان‌هایی که در آن لمس می‌شوند با غضروف مفصلی پوشانده شده که ماده‌ای نرم و لغزنده و صاف است و هنگام خم شدن و صاف کردن زانو از استخوان‌ها محافظت می‌کند.

رباط‌ها و تاندون‌ها، استخوان ران را به استخوان‌های پایینی متصل می‌کنند. چهار رباط موجود در زانو به استخوان‌ها وصل می‌شوند و مانند طناب‌های قوی عمل می‌کنند تا استخوان‌ها را در کنار هم نگه دارند. عضلات، توسط تاندون‌ها به استخوان‌ها متصل می‌شوند. تاندون چهار سر ران، عضلات جلوی ران را به کشکک زانو متصل می‌کند. تاندون پاتلار از کشکک زانو تا استخوان ساق پا امتداد دارد.

علل ایجاد درد قدامی

در بسیاری از موارد، دلیل واقعی درد قدامی ممکن است روشن نباشد. آناتومی پیچیده مفصل زانو، که به آن اجازه می‌دهد ضمن تحمل بارهای سنگین خم شود‌، نسبت به مشکلات کوچک درهم راستایی، فعالیت، تمرین و استفاده بیش از حد حساس است.

به عنوان مثال، ضعف در عضلات چهار سر ران در قسمت جلوی ران ممکن است به درد قدامی زانو منجر شود. هنگامی که زانو خم و راست می‌شود، عضلات چهار سر ران کمک می‌کنند تا زانو در زیر شیار واقع در انتهای استخوان ران حفظ شود. چهار سر ران ضعیف می‌تواند باعث جاگیری ضعیف زانو در شیار شود. این مساله استرس اضافی روی تاندون ها ایجاد می‌کند که به طور بالقوه منجر به تاندونیت می‌شود یا باعث تحریک غضروف در قسمت زیرین زانو (کوندرومالاسیا پاتلا) می‌شود.

فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در درد قدامی نوجوانان نقش داشته باشد:

  • عدم تعادل عضلات ران (چهار سر ران و همسترینگ) که مفصل زانو را حمایت می‌کنند.
  • عضلات چهار سر ران و عضلات همسترینگ
  • مشکل در هم‌راستا کردن پاها بین باسن و مچ پا
  • استفاده از فنون یا تجهیزات نادرست آموزش ورزشی
  • تغییر در کفش یا سطوح بازی
  • فعالیت‌های ورزشی بیش از حد یا تغییر در نوع آموزش

علائم درد قدامی

شایع‌ترین علامت درد قدامی‌، درد مبهمی است که به تدریج شروع می‌شود و غالباً مربوط به فعالیت است. سایر علائم شایع عبارتند از:

  • صدای تق تق هنگام بالا رفتن از پله ها یا ایستادن و راه رفتن پس از نشس