دکتر آرش شرافت وزیری

عمل پیوند غضروف زانو

دکتر آرش شرافت وزیری، فوق تخصص جراحی مفصل زانو

عمل پیوند غضروف زانو چیست؟

عمل پیوند غضروف زانو، عملی است که تنها در آسیب‌های غضروفی محدود و ضربه‌ای به کار می‌رود و در آرتروز به دلیل روند تخریبی فرسایشی پیشرونده مفید نخواهد بود. به منظور پیوند غضروف زانو قطعه‌های کوچکی از غضروف که در قسمتی از زانو که کمترین میزان وزن را تحمل می‌کنند، برداشته می‌شود و سپس سلول‌های غضروفی خارج از بدن رشد داده می‌شوند. با رشد این سلول‌ها یک شبکه کلاژنی دوباره برای ترمیم آسیب‌های جزئی درون مفصل قرار داده خواهد شد. این روش به صورت چند مرحله‌ای انجام می‌شود و نتایج آن تا به امروز موفقیت آمیز بوده است.
آسیب‌های غضروفی ایجاد شده برای مفصل زانو از شایع‌ترین آسیب‌هایی به شمار می‌آید که هر فرد ممکن است در طول زندگی خود با آن‌ها مواجه شود. این آسیب دیدگی‌ها درجات مختلفی دارند و ممکن است به دلیل ضربه مستقیم به مفصل زانو یا همزمان با آسیب به رباط و مینیسک زانو ایجاد شوند که به طور کلی عوارض متفاوتی بر زانو را به همراه خواهند داشت. آسیب به غضروف زانو درجات مختلفی دارد که در صورت جوان و فعال بودن بیمار، پزشک متخصص تصمیم به پیوند غضروف زانو خواهد گرفت.

عمل پیوند غضروف زانو
دکتر آرش شرافت وزیری

انجام عمل پیوند غضروف زانو توسط دکتر آرش شرافت وزیری

دکتر آرش شرافت وزیری فوق تخصص جراحی زانو عضو هیات علمی درمانی دانشگاه تهران به همراه تیم جراحی زانو بیمارستان شریعتی عمل پیوند غضروف زانو را با بکارگیری از آخرین روش‌های درمانی در این مرکز آموزشی درمانی زیرمجموعه دانشگاه تهران انجام می‌دهند.

مدت زمان جراحی تعویض غضروف زانو

عمل جراحی پیوند غضروف زانو چه مدت زمان انجام می‌شود؟

عمل پیوند غضروف زانو عملی است که به منظور انجام آن نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی است زیرا به منظور انجام این جراحی از پیشرفته‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها استفاده می‌شود. این عمل به صورت باز انجام می‌شود و در حدود 45 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد که البته برای مشخص شدن نتیجه نهایی و میزان موفقیت آن به شش ماه زمان نیاز خواهد بود.

دریافت نوبت اینترنتی دکتر آرش شرافت وزیری

چه کسانی باید پیوند غضروف زانو را انجام دهند؟

آسیب به مفصل زانو درجات مختلفی دارد که میزان آن توسط پزشک متخصص بررسی می‌شود. به طور کلی در آسیب درجه یک فقط غضروف در ناحیه خاص نرم می‌شود، در آسیب درجه دو پارگی خفیفی در ناحیه مورد نظر به وجود می‌آید، در آسیب درجه سه معمولا شاهد کم شدن قطر و ضخامت غضروف در یک محدوده خاص هستیم و در آسیب درجه شدید غضروف در یک محدوده از بین رفته و استخوان به صورت کامل بدون پوشش غضروفی است که در چنین شرایطی بیمار نیاز به عمل جراحی خواهد داشت. عمل جراحی معمولا برای افراد جوان و کسانی که فعالیت داشته باشند، انجام می‌شود. همچنین باید افزود که این عمل در مواردی می‌تواند گزینه مناسبی به منظور به تاخیر انداختن شروع علائم آرتروز در زانو نیز باشد.

پس عمل پیوند غضروف زانو می‌توانیم فعالیت گذشته خود را انجام دهیم؟

جراحی پیوند غضروف زانو عملی است که در چند سال اخیر توسط متخصصان این حوزه انجام شده و تا به امروز تمامی نتایج حاصل از آن امیدوار کننده و موفقیت آمیز بوده است. با انجام چنین عملی بیمار می‌تواند در مدت زمانی کوتاهی پس از عمل به فعالیت‌های روزانه خود باز گردد و آن‌ها را به راحتی انجام دهد اما بازگشت به فعالیت ورزشی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد.
بعد از جراحی تعویض غضروف زانو