بعد از تعویض مفصل زانو چه فعالیت ‌هایی باید انجام شود

با اینکه می‌توانید بیشتر فعالیت‌ها را از سر بگیرید، اما بهتر است از انجام کارهایی که باعث فشار بیش از حد بر روی زانوی “جدید”تان می‌شود، مثلا انجام ورزش‌های سنگینی مانند دویدن، خودداری کنید. پیشنهادات این قسمت به شما کمک می‌کند در حالی که با خیال راحت فعالیت‌های روزانه‌تان را از سر می‌گیرید، از زانوی جدیدتان نیز لذت ببرید.

ترخیص از بیمارستان

بسته به سرعت بهبودی، دوره بستریتان در بیمارستان معمولاً بین 1 تا 4 روز طول خواهد کشید. اگر تعویض مفصل زانو به صورت سرپایی انجام شود، همان روزِ عمل جراحی می‌توانید به خانه بروید.

قبل از مرخص شدن از بیمارستان، باید به چند هدف برسید، از جمله:

• بدون کمک، به تخت بروید و از آن بیرون بیایید.
  • کنترل قابل قبول درد.
  • توانایی غذا خوردن، نوشیدن و استفاده از حمام.
  • قدم زدن با یک وسیله کمکی (عصا، واکر، یا چوب زیر بغل) بر روی یک سطح صاف و توانایی بالا و پایین رفتن از دو یا سه پله.
  • توانایی انجام تمرینات خانگیِ تجویزشده.
  • درک هرگونه اقدامات احتیاطی زانو که ممکن است برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی و اطمینان از بهبودی صحیح به شما داده شود.

در صورتی که قادر نیستید به این اهداف برسید، ممکن است اگر مستقیماً پس از ترخیص به خانه بروید خطرناک باشد. در این صورت شاید موقتاً به یک مرکز توانبخشی یا پرستاری ماهر منتقل شوید. هنگام مرخص شدن، تیم بهداشت و درمانتان اطلاعاتی برای پیشبرد بهبودی در خانه به شما می‌دهند. اگرچه عوارض بعد از تعویض مفصل زانو به طور کامل کم است، اما در صورت بروز عارضه ممکن است دوره بهبود، طولانی‌تر یا کوتاه‌تر شود. کارکنان بیمارستان در مورد عوارض احتمالی صحبت کرده و علائم هشداردهنده عفونت یا لخته خون را به اطلاعتان می‌رسانند.

علائم هشداردهنده عفونت

• تب مداوم (بالاتر از۳۷.۸درجه)
  • لرز
  • افزایش قرمزی، حساسیت یا تورم زخم
  • آب آوردن زخمتان
  • افزایش درد در هنگام فعالیت و استراحت

علائم هشداردهنده لخته خون در اندام

• درد در پا یا جوش نخوردن زخم ساق پا
  • حساسیت یا قرمزی بالا یا زیر زانو به صورت مداوم و افزایش یابنده
  • افزایش ورم ساق پا، مچ پا یا کف پا

در موارد بسیار نادر، لخته خون ممکن است به ریه‌ها سرایت کرده و جانتان را تهدید کند.

علائم سرایت لخته خون به ریه‌ها شامل موارد زیر است:

• شروع ناگهانی درد قفسه سینه
  • درد موضعی قفسه سینه همراه با سرفه

در صورت بروز هر یک از علائم فوق، به پزشکتان یا پزشک اورژانس اطلاع دهید.

تا چند روز یا چند هفته پس از ترخیص، در منزل نیاز به کمک خواهید داشت. قبل از عمل جراحی، ترتیبی دهید تا یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یک پرستار در خانه حضور داشته باشد و به شما کمک کند.

آماده کردن خانه

نکات زیر می تواند بازگشت به خانه را برایتان راحت‌تر کند و باید قبل از انجام عمل جراحی مورد توجه قرار گیرد:

• مبلمان را طوری بچینید تا بتوانید با عصا، واکر یا چوب زیر بغل حرکت کنید. می‌توانید موقتاً اتاق‌ها را تغییر دهید، مثلاً اتاق نشیمن را تبدیل به اتاق خواب خود کنید، تا بعد از تعویض مفصل زانو مجبور به استفاده از پله‌ها نشوید.
  • با در دسترس قرار دادن وسایلی که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند یک “مرکز بهبودی” درست کنید.
  • اگر فرشی در محوطه ممکن است باعث افتادنتان شود آن را جمع کنید. سیم‌های برق را طوری در اطراف اتاق ببندید که خطری ایجاد نکنند.
  • یک صندلی خوب تهیه کنید؛ یک صندلی سفت با نشیمن بالاتر از متوسط و دارای پایه‌ای برای تنظیم ارتفاع.
  • یک صندلی دوش، یک میله برای گرفتن دست و یک صندلی توالت بلند در حمام نصب کنید.
  • برای جلوگیری از خم شدن بیش از حد از ابزارهای کمکی مانند پاشنه‌کش بلند، اسفنج دارای دستبند بلند و ابزاری برای گرفتن دست استفاده کنید.

مراقبت از زخم

در حین بهبودی در خانه برای مراقبت از زخم و جلوگیری از عفونت، این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید:

• ناحیه زخم را تمیز و خشک نگه دارید. پانسمان در بیمارستان انجام می‌شود و باید هر چند وقت یکبار توسط پزشک معالج تعویض شود. قبل از ترخیص از بیمارستان، دستورالعمل نحوه تعویض پانسمان را بپرسید.
  • از پزشکتان بپرسید بعد از چه مدت بعد از تعویض مفصل زانو می‌توانید حمام کنید یا دوش بگیرید.
  • اگر زخم قرمز به نظر می‌رسد یا آب انداخته است، سریعاً به پزشکتان اطلاع دهید. این علائم می‌تواند نشانه عفونت باشد.

تورم

ممکن است چند روز یا چند هفته اول بعد از تعویض مفصل زانو، دچار تورم متوسط تا شدید شوید. امکان دارد حدود 3 تا 6 ماه بعد از عمل، تورم خفیف تا متوسط داشته باشید. برای کاهش تورم، پای خود را کمی بلند کرده و یخ بمالید. پوشیدن جوراب‌های فشرده‌ساز نیز ممکن است به کاهش تورم کمک کند. در صورت بروز تورم جدید یا شدید به پزشک خود اطلاع دهید؛ زیرا ممکن است علامت هشداردهنده لخته خون باشد.

دارو

تمام داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید. داروهای خانگی ممکن است شامل قرص‌های مسکن مخدر و غیر مخدر، خوراکی یا تزریقی رقیق‌کننده خون، نرم‌کننده مدفوع و داروهای ضد تهوع باشند.

حتما در مورد تمام داروهایتان، حتی داروهای بدون نسخه، مکمل‌ها و ویتامین‌ها، با پزشکتان صحبت کنید. پزشک به شما خواهد گفت که در صورت استفاده از مسکن‌های تجویزشده، مصرف چه داروهایی بدون نسخه بی‌خطر است.

جلوگیری از بروز هرگونه عفونت باکتریایی در مفصل مصنوعی بسیار مهم است. برخی از بیماران با شرایط خاص ممکن است قبل از انجام کارهای دندانپزشکی برای جلوگیری از عفونت نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک داشته باشند. قبل از انجام کار دندانپزشکی باید از پزشک خود سؤال کنید که آیا نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک هست یا خیر. همچنین شاید لازم باشد کارت هشدار پزشکی را همراه داشته باشید تا در صورت بروز موارد اورژانسی، پرسنل پزشکی بدانند که شما مفصل مصنوعی دارید.

رژیم غذایی

تا وقتی از بیمارستان مرخص می‌شوید، باید رژیم غذایی‌تان عادی شده باشد. پزشک ممکن است توصیه کند که مکمل‌های آهن و ویتامین مصرف کنید. همچنین در صورت مصرف داروی رقیق‌کننده خون وارفارین (کومادین) ممکن است به شما توصیه شود از مصرف مکمل‌های شامل ویتامین K و غذاهای سرشار از ویتامین K خودداری کنید. غذاهای سرشار از ویتامین K شامل کلم بروکلی، گل کلم، جوانه بروکسل، جگر، لوبیا سبز، لوبیای گاربانو، عدس، سویا، روغن سویا، اسفناج، کلم‌پیچ، کاهو، برگ شلغم، کلم و پیاز است. مایعات فراوان بنوشید و از مصرف الکل خودداری کنید. باید مراقب وزنتان باشید تا از فشار بیشتر بر روی مفصل جلوگیری کنید.

ازسرگیری فعالیت‌های عادی

وقتی به خانه رفتید باید فعال باشید. نکته اصلی این است که خیلی زود فعالیت زیاد انجام ندهید. در عین حال که باید هم انتظار روزهای خوب را داشته باشید و هم روزهای بد را، باید با گذشت زمان متوجه پیشرفت تدریجیتان بشوید. به طور کلی، دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

رانندگی

در اکثر موارد، هنگامی که دیگر از داروهای مسکن مخدر استفاده نمی‌کنید و وقتی قدرت و رفلکس‌های شما به حالت عادی‌تر برگشته است می‌توانید رانندگی را از سر بگیرید. پزشک به شما کمک می‌کند تعیین کنید زمان بدون خطر برای از سر گرفتن رانندگی چه هنگامی است.(حداقل ۶ هفته فاصله زمانی لازم است)

فعالیت جنسی

لطفا در مورد زمان از سرگیری بدون خطر فعالیت جنسی با پزشک خود مشورت کنید. بسته به شرایطتان، ممکن است بتوانید تا چند هفته بعد از عمل، فعالیت جنسی را از سر بگیرید.

حالت خوابیدن

با خیال راحت می توانید روی پشت، هر دو پهلو یا شکمتان بخوابید.

بازگشت به کار

بسته به نوع فعالیتی که در محل کار انجام می‌دهید و سرعت بهبودیتان ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد تا بتوانید سر کار خود برگردید. پزشک، زمان از سرگیری فعالیت‌های کاری عادی را به اطلاعتان خواهد رساند.

ورزش و تمرین

تمرینات تجویزشده توسط فیزیوتراپیست خود را حداقل تا 2 ماه پس از عمل ادامه دهید. در بعضی موارد، پزشک ممکن است دوچرخه‌سواری ثابت را برای کمک به حفظ حالت ماهیچه‌ها و منعطف نگه داشتن زانویتان به شما توصیه کند. هنگام دوچرخه‌سواری، سعی کنید تا حداکثر میزان ممکن خم و راست شوید.

به محض اینکه پزشکتان موافقت کند می‌توانید  بسیاری از تمرینات ورزشی که قبلا از آن لذت می‌بردید را از سر بگیرید.

• هرقدر دوست دارید قدم بزنید، اما به یاد داشته باشید که پیاده‌روی جایگزین تمرینات تجویزشده توسط پزشک و فیزیوتراپیست نیست.
  • شنا بعد از تعویض مفصل زانو به طور کامل یک فعالیت سبک عالی است؛ به محض بهبود زخم می‌توانید شنا را شروع کنید.
  • به طور کلی فعالیت‌های سبک‌تر مربوط به تناسب اندام مانند گلف، دوچرخه‌سواری و تنیس سبک به افزایش طول عمر زانو کمک خواهند کرد و به تمرینات پرفشاری مانند دویدن، دوچرخه‌سواری و اسکی ترجیح دارند.

مسافرت هوایی

تغییر فشار و عدم تحرک ممکن است باعث شود که پای جراحی‌شده‌تان متورم شود، به خصوص اگر تازه در حال بهبود باشد. قبل از سفر با هواپیما با پزشکتان مشورت کنید. هنگام عبور از گیت امنیتی، آگاه باشید که حساسیت ردیاب‌های فلزی متفاوت است و مفصل مصنوعی شما ممکن است باعث ایجاد زنگ خطر شود. قبل از عبور از ردیاب فلزی، مفصل مصنوعیتان را به مامور اطلاع دهید.