دکتر آرش شرافت وزیری

هالوکس والگوس ، بونیون یا قوز شست پا چیست؟

هالوکس والگوس ، بونیون یا قوز شست پا چیست؟

کفش‌های پاشنه بلند از طریق تغییر بیومکانیک فشار وارده به روی استخوان تاثیر می‌گذارند.

بونیون یا قوز شست (Bunion) در واقع زاییده کج شستی طولانی مدت است که به صورت تورم و قرمزی بافت نرم روی قاعده شست، خود را نمایان می‌کند و می‌تواند با درد همراه شود. از آنجا که انحراف محور شست پا در تغییر بیومکانیک فشار وارده روی پا موثر است، لذا در نواحی مختلفی از کف پا می‌توانیم کلفت شدن پوست یا حتی میخچه‌های دردناک را داشته باشیم.

پیشگیری از قوز شست پا

در گذشته برای جلوگیری از پیشرفت این اختلال استفاده از اورتوزهای بین انگشتی توصیه می‌شد. اما امروزه از آنجا که می‌دانیم ریشه اصلی اختلال در استخوان قاعده شست است و نه خود شست، این ارتوزهای بین انگشتی دیگر توصیه  نمی‌شوند و حتی گاهی باعث دردناک شدن بونیون می‌شوند. تنها عواملی که به نظر می‌رسد باعث کندی روند پیشرفت هالوکس والگوس هستند، عبارتند از:

۱) کاهش وزن در افراد چاق

۲) عدم استفاده از کفش‌های پاشنه بلند یا نوک تیز

۳) استفاده از کفی طبی در افرادی‌ که دارای صافی کف پا هستند.

۴) استفاده از ارتوزهای حمایتی و پوششی برای کاهش فشار کفش روی بونیون

۵)استفاده از بعضی ارتوزهای دینامیک به عنوان پلی تا رسیدن به زمان درمان جراحی

درمان بونیون

زمانی که رعایت عوامل ذکر شده در بالا کارگر نباشد و بونیون دردناک شده یا کج شستی زیاده از حد شود، جراحی تنها راه حل درمان قوز شست پا خواهد بود. در حال حاضر شاید نزدیک به ۲۰ نوع تکنیک مختلف جراحی برای درمان هالوکس والگوس ارائه شده است که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در صورتی که بیماران به درستی انتخاب کنند و اهداف جراحی نیز برای آن‌ها روشن شده باشد، نتایج جراحی در اکثریت مواقع رضایت بخش خواهد بود.

از آنجا که پا عضوی حساس بوده و هر روز برای تمام عمر باید بارها و بارها تحمل کننده وزن بدن باشد، لذا باید توجه داشت که انجام جراحی برای موارد خفیف و فقط برای زیباتر شدن پا، چندان کار معقولی نیست. به علاوه خانم‌ها باید این نکته را در نظر داشته باشند که بعد از جراحی نیز استفاده از کفش پاشنه بلند برای آنها مجاز و راحت نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *