دکتر آرش شرافت وزیری

مکمل کافئین چیست و چه اثراتی دارد؟

مکمل کافئین چیست و چه اثراتی دارد؟

یکی از مکمل‌هایی که اثرش روی بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران ثابت شده، مکمل کافئین است. در ابتدا به نظر می‌رسید که مکمل کافئین بیشتر افزایش کارآیی ورزشکاران استقامتی (هوازی) موثر است ولی اکنون ثابت شده که کافئین باعث بهبود عملکرد ورزش‌های قدرتی سرعتی هم موثر است. ورزش‌هایی مثل دو صد متر یا ورزش‌های پرشی مثل پرش از مانع و سه گام یا گروه ورزش‌هایی که در چندین مسابقه در فاصله زمانی کوتاهی در یک روز انجام می‌شود مانند کشتی، جودو و بسیاری از ورزش‌های رزمی. این ماده علاوه بر این که در چای، قهوه، نوشابه های انرژی زا و نیز در برخی از نوشیدنی‌های ورزشی وجود دارد، در قالب قرص‌های 200 میلی گرمی نیز موجود است.

مکمل کافئین

میزان مورد استفاده را در حدود 3 تا 9 میلی گرم به ازای وزن بدن توصیه می‌کنند یعنی به عنوان مثال فرد 70 کیلویی بین 200 تا 600 میلی گرم در روز می‌تواند از این مکمل استفاده کند که بهتر است، در دوزهایی بر اساس زمان ورزش تقسیم شود. ورزشکار از یک و نیم ساعت تا نیم ساعت قبل از شروع ورزش می‌تواند از این مکمل استفاده کند.  همچنین در نوشیدنی ورزشی نیز می‌توان به همراه کربوهیدرات از این مکمل استفاده کرد تا سبب بهبود کارایی ورزشی شده و احساس خستگی را در ورزشکار کاهش دهد.

اثرات مکمل کافئین

از اثرات ثابت شده مکمل کافئین می توان به بهبود عملکرد عصبی عضلانی، افزایش هورمون اندورفین، افزایش تمرکز و کاهش حس خستگی اشاره کرد.

یادمان باشد که افرادی که به صورت منظم و حرفه ای ورزش می کنند، بیشتر از سایرین از اثرات این مکمل بهره می‌برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *