دکتر آرش شرافت وزیری

نحوه استفاده از چوب زیر بغل، عصا و واکر

نحوه استفاده از چوب زیر بغل، عصا و واکر

اگر یکی از استخوان‌های ساق یا ران پایتان شکسته است، زانو یا قسمت پایین پایتان را جراحی کرده‌اید، یا سکته کرده‌اید، ممکن است پزشک در دوران التیام یا بهبودی توصیه کند که هنگام راه رفتن از یک وسیله کمکی استفاده کنید. استفاده از چوب زیر بغل، عصا یا واکر می‌تواند کمک کند که وزنتان را از روی پای آسیب‌دیده یا ضعیف بردارید، تعادلتان را حفظ کنید و قادر باشید کارهای روزمره‌تان را با خیال راحت‌تری انجام دهید.

در مراحل اولیه که در حال یادگیری استفاده از وسایل کمکی برای راه رفتن هستید، شاید لازم باشد از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده‌تان بخواهید نزدیکتان باشد تا به حفظ ثباتتان کمک کند و حمایتتان کند. در ابتدا، ممکن است هر کاری که انجام می‌دهید دشوارتر به نظر برسد. با این حال، فقط با چند نکته و کمی تمرین، بیشتر افراد می‌توانند به سرعت اعتماد به نفسشان را به دست آورند و یاد بگیرند چطور با خیال راحت از وسایل کمکی استفاده کنند.

خانه‌تان را ایمن‌تر کنید

ایمن سازی خانه

انجام برخی از تغییرات ایمنی ساده در خانه می‌تواند به جلوگیری از لغزش و افتادن به هنگام استفاده از وسایل کمکی در زمان راه رفتن کمک کند:

  • فرش‌ها، سیم‌های برق، خرده‌های غذا و هر چیز دیگری که می‌تواند باعث سقوطتان شود را جمع کنید.
  • مبلمان را طوری بچینید که بین اتاق‌ها مسیری خالی داشته باشید.
  • بسته‌ها، جعبه‌ها یا هر نوع وسیله دیگر که باعث به‌هم‌ریختگی راه‌پله‌ها می‌شود را جمع کنید.
  • فقط در اتاق‌هایی که نور کافی دارند راه بروید و در طول مسیر بین اتاق خواب و سرویس بهداشتی یک چراغ خواب نصب کنید.
  • در حمام، از زیرپایی‌هایی که سُر نمی‌خورند، میله‌هایی که جای دست دارند، یک صندلی توالت با ارتفاع بالا و یک صندلی حمام استفاده کنید.
  • خانه‌تان را ساده بچینید تا وسایل مورد نیازتان به راحتی در دسترستان قرار گیرند و سایر وسایل را از سر راه بردارید.
  • با استفاده از کوله‌پشتی، کیف کمری یا پیش بندی که جیب دارد، وسایل را بدون استفاده از دست حمل کنید.

چوب زیر بغل

اگر به دلیل آسیب‌دیدگی یا جراحی نیاز است بدون اینکه وزنی روی ساق یا پایتان بیندازید راه بروید، ممکن است مجبور شوید از چوب زیر بغل استفاده کنید.

موقعیت‌ مناسب عصای زیر بغل

  • هنگام صاف ایستادن، قسمت بالای چوب زیر بغل باید حدودا ۲ تا ۵ سانتی‌متر زیر بغل قرار گیرد.
  • دستگیره‌های چوب زیر بغل باید به موازات قسمت بالای مفصل ران باشد.
  • هنگام نگه داشتن دستگیره‌ها، آرنج‌هایتان باید کمی خم شوند.
  • برای جلوگیری از آسیب به اعصاب و عروق خونی در زیر بغل، وزنتان باید روی دستانتان باشد، نه روی تکیه‌گاه‌های زیر بغل.

چوب زیر بغل

اگر قادر به تحمل هیچ وزنی روی ساق یا پایتان نیستید، ممکن است مجبور شوید از چوب زیر بغل استفاده کنید.

راه رفتن

کمی به جلو خم شوید و چوبتان را تقریبا ۳۰ سانتی‌متر جلوتر از خودتان قرار دهید. قدمتان را طوری بردارید که گویی قصد دارید از ساق یا پای آسیب‌دیده‌تان استفاده کنید اما در عوض، وزنتان را به چوب منتقل کنید. بدنتان را آرام به سمت جلو و بین چوب‌ها قرار دهید. با پای سالمتان قدمی که برداشته‌اید را معمولی به پایان ببرید. وقتی پای سالمتان روی زمین است، برای آماده شدن برای قدم بعدیتان، چوب‌ها را به جلو حرکت دهید. همیشه به جلو نگاه کنید، نه به پایین و پاهایتان.

نشستن

نشستن با عصا

برای نشستن، به یک صندلی محکم تکیه کنید. پای آسیب‌دیده‌تان را جلویتان قرار داده و هر دو چوب را در یک دست نگه دارید. با استفاده از دست دیگرتان، نشیمن صندلی را حس کنید. به آرامی روی صندلی پایین بیایید. وقتی نشستید، چوب‌ها را در نقطه‌ای نزدیک خودتان تکیه دهید. مطمئن شوید که آن‌ها را برعکس گذاشته‌اید – چوب زیر بغل اگر به طرف انتهایش روی زمین قرار داده شود می‌افتد.

برای ایستادن، در قسمت جلوی صندلی قرار بگیرید. هر دو چوب را در دستی قرار دهید که در سمت آسیب‌دیده بدن است. خود را به سمت بالا بکشید و روی پای سالمتان بایستید.

پله‌ها

بالا رفتن از پله

عصا و پله

برای بالا و پایین رفتن از پله‌ها با چوب زیر بغل، باید هم قوی و هم انعطاف‌پذیر باشید. رو به راه‌پله، نرده را با یک دست نگه دارید و هر دو چوب را زیر بغلتان از طرف دیگر قرار دهید. هنگام بالا رفتن، اول پای سالمتان را روی پله قرار دهید و در ادامه پای آسیب‌دیده را پشت سرتان بالا نگه دارید. هنگام پایین آمدن، پای آسیب‌دیده‌تان را جلوی خود نگه دارید و هر قدم را روی پای سالمتان پایین بیاورید. هربار فقط یک قدم بردارید. شاید، حداقل در آغاز نیاز به کمک داشته باشید. اگر راه‌پله مقابلتان نرده ندارد، چوب‌ها را زیر هر دو بازو قرار داده و با استفاده از قدرت بیشتر، هر قدم را با پای سالم به بالا یا پایین بروید.

اگر احساس بی‌ثباتی می‌کنید، شاید ساده‌تر باشد روی پله بنشینید و روی باسنتان به پایین یا بالا بروید. با نشستن روی پایین‌ترین پله شروع کنید و پای آسیب‌دیده را جلوی خود قرار دهید. با دست مخالف، هر دو چوب را صاف روی پله‌ها نگه دارید. باسنتان را به طرف بالا به سمت پله بعدی سر دهید و از دست آزاد و پای سالمتان به عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید. وقتی با این روش از پله‌ها پایین می‌روید رو به همان طرف باشید.

عصا

اگر مشکلات جزئی در حفظ تعادل یا ثبات، ضعف در قسمت ساق پا یا تنه، آسیب یا درد داشته باشید، عصا می‌تواند مفید باشد. اگر مسن هستید، استفاده از عصای تک‌پایه به شما کمک می‌کند آسان‌تر و با خیال راحت راه بروید و در بعضی موارد ادامه زندگی مستقل را برای شما ساده‌تر می‌کند.

موقعیت‌ مناسب  عصا

  • هنگام صاف ایستادن، بالای عصایتان باید به قسمت چین مچ دست برسد.
  • وقتی عصا را در دست می‌گیرید آرنجتان باید کمی خم شود.
  • عصا را در دست مخالف طرفی که نیاز به پشتیبانی دارد نگه دارید. به عنوان مثال، اگر پای راستتان آسیب دیده است، عصا را در دست چپ بگیرید.

عصا

در صورت داشتن مشکلات جزئی در تعادل، ثبات یا ضعف در پا یا تنه، عصا می‌تواند کمک کند.

راه رفتن

برای شروع، عصا را حدود یک قدم جلوتر از خود قرار داده و روی پای آسیب‌دیده‌تان قدم بگذارید. قدم را با پای سالمتان به پایان ببرید.

پله‌ها

برای بالا رفتن از پله‌ها، عصا را در دست مخالف پای آسیب‌دیده‌تان بگیرید. با دست آزادتان، نرده را بگیرید. ابتدا روی پای سالمتان قدم بگذارید، سپس روی پای آسیب‌دیده قدم بگذارید. برای پایین آمدن از پله‌ها، ابتدا عصا را روی پله قرار دهید، سپس پای آسیب‌دیده و سرانجام پای سالمتان که وزن بدن را تحمل می‌کند را قرار دهید.

واکر

اگر جراحی تعویض کامل زانو یا مفصل ران انجام داده‌اید یا مشکل قابل توجه دیگری دارید، ممکن است برای حفظ تعادل به کمکی بیشتر از عصا یا چوب زیر بغل نیاز داشته باشید. یک پیکاپ واکر با چهار پایه بیشترین ثبات را به شما می‌دهد. واکر به شما اجازه می‌دهد هنگام قدم برداشتن، تمام یا مقداری از وزنتان را از قسمت پایین بدنتان بردارید. با استفاده از واکر، از بازوهایتان برای تحمل قسمتی از وزن بدن استفاده می‌کنید. با بهبود قدرت و استقامت، ممکن است به تدریج بتوانید وزن بیشتری را روی پاهایتان تحمل کنید.

موقعیت مناسب

هنگام صاف ایستادن، قسمت بالای واکر باید به چین مچ دست برسد.

  • هنگامی که دسته های واکر را در دست می‌گیرید، آرنجتان باید کمی خم شود.
  • پشتتان را صاف نگه دارید. روی واکر قوز نکنید.
  • بررسی کنید و مطمئن شوید که سر لاستیکی پایه‌های واکر در وضعیت خوبی قرار داشته باشند. اگر ناصاف یا فرسوده شده باشند، می‌توانید سرهای جدیدی از داروخانه یا فروشگاه تجهیزات پزشکی خریداری کنید.

واکر

اگر تعویض کامل مفصل ران یا زانو انجام داده‌اید، واکر بیشترین ثبات را ایجاد می‌کند.

راه رفتن

ابتدا واکرتان را تقریبا یک قدم جلوتر قرار دهید و مطمئن شوید که هر چهار پایه واکر روی زمین قرار دارند. با دو دست، قسمت بالای واکر را برای تکیه دادن بگیرید و پای آسیب‌دیده‌تان را به قسمت میانی واکر منتقل کنید. تمام مسیر را به سمت جلو قدم برندارید. همانطور که پای سالمتان را بالا می‌آورید، مستقیما روی دسته‌های واکر فشار بیاورید تا با پای آسیب‌دیده‌تان هم‌تراز باشد. همیشه هنگام چرخش، قدم‌های کوچک بردارید و به آرامی حرکت کنید.

نشستن

برای نشستن، عقب بیایید تا جایی که پاهایتان صندلی را لمس کنند. با استفاده از دستانتان نشیمنگاه صندلی را حس کنید. به آرامی روی صندلی پایین بیایید.

برای بلند شدن، با استفاده از قدرت بازوها خود را به سمت بالا بکشید و دسته‌های واکر را بگیرید. برای اینکه بتوانید بلند شوید واکر را نکشید یا کج نکنید.

پله‌ها

هرگز با واکرتان از پله‌ها بالا نروید و از پله برقی استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *