دکتر آرش شرافت وزیری

آسیب های شایع و علل آن در ورزش اسنوبورد

آسیب های شایع و علل آن در ورزش اسنوبورد

اسنوبورد یکی از رشته‌های ورزشی زمستانی است که از سال 1988 به دلیل استقبال زیاد جزو رشته‌های رقابتی المپیک زمستانی  قرار گرفته است. میزان آسیب‌های مشاهده در این رشته ورزشی تقریبا سه برابر بیشتر از اسکی آلپاین است. دانستن آسیب‌های شایع و مکانیسم‌های ایجاد آن می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری داشته باشد. نوع آسیب‌های ورزش اسنوبورد از این جهت خاص است که هم دو پا برروی یک چوب  اسکی فیکس بوده و ورزشکار فاقد باتوم است.به همین دلیل در این ورزش اندام فوقانی اغلب بیشترین فشار را در حین کنترل بدن پس از پرش یا جهش تحمل می‌کند. نکته قابل توجه آن است که مچ دست بیشترین عضو آسیب دبده در بین ورزشکاران این رشته است.

عوامل ایجاد آسیب در ورزش اسنوربرد

بیشترین عامل آسیب، تکنیک غلط در حین پرش و همین طور فرود اشتباه است. به دلیل آن که اسکی باز نمی‌تواند تعادلش را حفظ کند و زمین می‌خورد. مورد شایع دیگر، برخورد اسکی بازان در پیست مسابقات استوبورد در هنگام تغییر جهت است. مراحل یاد گیری اسنوبورد سریع‌تر از اسکی آلپاین است. گاه ورزشکار اسنوبورد به دلیل پیشرفت سریع در یاد گیری تکنیک‌ها، سرعت بیشتر و مانورهای خطرناک‌تری را در حین اسکی انجام می‌دهد. در این موارد به دنبال سرعت‌های بالا و برخورد با مانع ورزشکار مبتلا به آسیب‌های شدید می‌شوند. با وجود آن بهبود تکنولوژی وسایل میزان آسیب کمتر شده ولی هنوز افتادن و برخورد با اسکی باز دیگر و یا موانع موجود در پیست اسکی بیشترین علت آسیب است.

عوامل ایجاد آسیب در ورزش اسنوربرد

شکل فوق نشان دهنده آسیبی است که به دنبال اشتباه تکنیکی در حین فرود رخ داده است:

A: خط نقطه چین خط ایده‌آل برای پرش و فرود اسکی باز است در حالی که خط سیر اسکی باز بر مبنای خط ممتد است.

B: اسکی باز مورد نظر فرود نامناسبی داشته و به سمت عقب متمایل شده و برای پرش بعدی وضعیت نامتناسبی دارد.

C: منجر به وضعیت ناپایدار در شروع پرش بعدی شده.

D: منجر به پرش و فرود ناپایدار بعدی می‌شود.

در این شکل هم اسکی باز در شروع پرش کنترل را از دست داده و با سرعت بالا  مسیر را طی کرده و در نهایت خارج از محدوده پیست با سر فرود آمده و دچار کانکاشن می‌شود.

اسنوبرد

در این شکل اسکی باز قرمز در خط داخلی، چرخش را در پیست شروع می‌کند و به تدریج به دنبال تغییر وضعیت اسکی باز آبی را به سمت خارج هل داده و باعث برخورد به  اسکی باز با لباس زرد می‌شود . اسکی باز زرد تعادلش را از دست می‌دهد به شیوه outstretched hand، می‌افتد و دچار شکستگی آرنج می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *